محل تبلیغات شما

نویسندگان:
سمیه رمضان ماهی
سیدمحمد فدوی
حسن بلخاری

نشریه هنرهای زیبا_هنرهای تجسمی، شماره ۴۱، صص ۵۳_۶۲، بهار ۱۳۸۹.

ارزش و اهمیت شاهنامه فردوسی، تا آنجاست که هر نظام جدیدی که در این مرز و بوم به قدرت رسید، با کتابت و تصویرگری این منظومه ارزشمند، تاثیرات خود را بر هنر ایرانی_اسلامی جاودانه کرد و در دوران‌های تاریخی گوناگون کتاب مصور شاهنامه، یکی از معدود کتبی است که احتمال به یقیین تصویر شده است. حال بسته به قدرت، ثروت و نفوذ حکومت ادوار گوناگون، تعداد تصاویر آن اندک یا زیاد است.

در میان داستان‌ها و روایات بسیار شاهنامه، داستان "گذر سیاوش از آتش"، به دلیل دارا بودن ارزش‌های بلند حماسی، پهلوانی و اخلاقی، ارزشی دیگر دارد. به صورتی که لحظه عبور سیاوش از آتش، جزو صحنه‌هایی است که در اکثر شاهنامه‌های مصور، به بستری برای هنرمندی نگارگر تبدیل شده است.

همچنین گذر سیاوش از آتش یکی از نام آشناترین روایاتی است که دربردارنده مضامین "ور" است به همین جهت در این نوشتار یک نگاره با این مضمون مورد تحلیل قرار گرفته و چگونگیِ تجلیِ باور ور در آن بررسی و تلاش شده تا با رمزگشایی اعتقاد به آیین ور و جایگاه آتش در دوران کهن به روش تحقیق کیفی و مقایسه‌ای به شناختی هرچه عمیق‌تر از نوع نگرش اداور گذشته و بالخص هنرمندِ نگارگر دست یافته شود. نتیجه آن که شاید ریشه‌های باور ور در طول تاریخ رنگ باخته باشد، اما تجلی آن در هنر تصویرگری، همواره به صورت یک سنت باقی مانده است.



✅ متن توضیحات، فایل و عکس از : کانون پژوهش‌های شاهنامه

خواستگاری افراسیاب از اسپندارمد

گرز گاو سر و منشا آن

استاد احسان یارشاطر

ور ,آتش ,سیاوش ,گذر ,یک ,تجلی ,سیاوش از ,از آتش ,ور در ,است که ,گذر سیاوش

مشخصات

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

هات نیوز شمس تبریزی و شعرهایش خرید ممبر کانال تلگرام (ایرانی و فیک) benznatotic فتوشاپ 1 ریاضی هفتم- هشتم- نهم - شهرری Sigit Hermawan مركز خرید ایران international news پرسش مهر 20